Statut Towarzystwa Przyjaciół Miasta Kobyłka
Rozdział I
Postanowienia ogólne
- 1
Stowarzyszenie nosi nazwę: Towarzystwo Przyjaciół Miasta Kobyłka i zwane jest w dalszym ciągu "Towarzystwem".
- 2
Terenem działania jest miasto Kobyłka.
- 3
Siedzibą Towarzystwa jest Miasto Kobyłka.
- 4
Towarzystwo jest stowarzyszeniem zarejestrowanym, działającym na podstawie przepisów obowiązującego prawa o stowarzyszeniach, i z tego tytułu posiada osobowość prawną.
- 5
Stowarzyszenie ma prawo używać własnego logo, pieczęci, odznaki organizacyjnej i honorowej.
- 6
Towarzystwo opiera swą działalność na pracy społecznej ogółu członków.
Rozdział II
Cele i środki działania
- 7
Celem Towarzystwa jest zjednywanie przyjaciół słowem, piórem i czynem, przysparzających pożytku i chwały dla miasta i rejonu. Współdziałanie z innymi organizacjami i instytucjami na rzecz społecznego i gospodarczego rozwoju miasta, pobudzanie i rozwijanie czynów społecznych, życia kulturalnego, oświatowego, artystycznego i naukowego.
- 8
Towarzystwo realizuje swoje cele poprzez:
- popieranie, upowszechnianie i rozwijanie dorobku kulturalnego, prac naukowych oraz twórczości artystycznej;
- inicjowanie regionalnej działalności wydawniczej, współpraca w zakresie działalności społeczno-kulturalnej i naukowej z innymi stowarzyszeniami regionalnymi;
- skupianie instytucji i organizacji społecznych, a także działaczy kulturalnooświatowych i badaczy regionalnych oraz osób zajmujących się upowszechnianiem wiedzy, kultury i twórczości artystycznej;
- upamiętnianie miejsc związanych z historią Miasta, życiem ludzi i innych ważnych wydarzeń;
- zbieranie pamiątek związanych z historią Miasta i życiem ciekawych ludzi.
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
- 9
Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
- - zwyczajnych,
- - wspierających,
- - honorowych.
- 10
- Członkiem zwyczajnym może być każdy pełnoletni obywatel RP, zainteresowany działalnością Towarzystwa.
- Członków zwyczajnych przyjmuje, na podstawie pisemnych deklaracji, Zarząd.
- 11
- Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna lub prawna, która zadeklaruje pomoc dla Stowarzyszenia.
- Członków wspierających przyjmuje Zarząd na podstawie pisemnych deklaracji.
- Członkowie wspierający będący osobami prawnymi działają w Stowarzyszeniu za pośrednictwem upoważnionych przedstawicieli.
- Członkowie wspierający korzystają z wszelkich praw członków zwyczajnych za wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego.
- 12
- Godność członka honorowego nadaje na wniosek Zarządu Walne Zebranie Towarzystwa osobom fizycznym wybitnie zasłużonym dla Towarzystwa.
- Członkowie honorowi korzystają z wszelkich praw członków zwyczajnych za wyjątkiem biernego prawa wyborczego, natomiast nie opłacają składek.
- 13
Członkowie zwyczajni Towarzystwa mają prawo:
- korzystać ze wszystkich urządzeń i obiektów Towarzystwa;
- wybierać i być wybieranym do władz towarzystwa;
- oceniać działalność Towarzystwa i jego władz, a także wysuwać wnioski i postulaty;
- uczestniczyć w zebraniach, imprezach wycieczkowych i innych organizowanych przez Towarzystwo.
- 14
Członkowie zwyczajni Towarzystwa mają obowiązek:
- brać czynny udział w realizacji celów statutowych Towarzystwa;
- przestrzegać postanowień Statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa;
- regularnego opłacania składek członkowskich w wysokości ustalonej przez Walne Zebranie.
- 15
- Członkowie będący osobami fizycznymi przestają być członkami Towarzystwa na skutek:
- dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego do Zarządu Towarzystwa;
- skreślenia przez Zarząd za zaleganie z opłatą składek członkowskich przez okres 2 lat;
- skazania prawomocnym wyrokiem sądu powszechnego na karę dodatkową utraty praw publicznych;
- wykluczenia na podstawie uchwały Walnego Zebrania za działalność na szkodę Towarzystwa.
- Członkom skreślonym przysługuje prawo odwołania się do najbliższego Walnego Zebrania.
- 16
Przynależność do Towarzystwa członka wspierającego będącego osobą prawną ustaje na skutek:
- dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie do Zarządu;
- skreślenia uchwałą Zarządu za niewywiązywanie się z zadeklarowanej pomocy;
- utraty osobowości prawnej.
Rozdział IV
Władze Towarzystwa
- 17
- Władzami Towarzystwa są:
- Walne Zebranie;
- Zarząd;
- Komisja Rewizyjna.
- Kadencja Władz Towarzystwa trwa 4 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym lub jawnym, stosownie do uchwały Walnego Zebrania w tym przedmiocie.
- Uchwały władz Towarzystwa zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków, jeżeli dalsze postanowienia Statutu nie stanowią inaczej. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego zebrania.
- Członkowie władz Towarzystwa pełnią swoje funkcje społecznie.
- 18
W przypadku ustąpienia członków władz w czasie trwania kadencji, władze te mogą być uzupełnione do wysokości 1/3 osób będących członkami Towarzystwa.
- 19
- Zwyczajne Walne Zebranie sprawozdawcze zwołuje Zarząd corocznie, a sprawozdawczowyborcze – co cztery lata.
- Zawiadomienie o terminie i miejscu oraz porządku obrad Walnego Zebrania powinno być doręczone w terminie co najmniej 7 dni przed terminem Walnego Zebrania.
- 20
- Najwyższą władzą Towarzystwa jest Walne Zebranie.
- Walne Zebranie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- 21
Walne Zebranie podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w pierwszym terminie przy obecności co najmniej 50% członków; lub w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych członków z wyjątkiem przewidywanym w § 30.
- 22
Do kompetencji Walnego Zebrania należy:
- uchwalanie ogólnego kierunku działalności merytorycznej i finansów Towarzystwa;
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Towarzystwa;
- podejmowanie na wniosek Komisji Rewizyjnej uchwał dotyczących udzielenia absolutorium dla ustępującego Zarządu Towarzystwa;
- wybór członków Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej Towarzystwa;
- uchwalanie wysokości składek członkowskich;
- nadawanie na wniosek Zarządu tytułu członka honorowego;
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu Towarzystwa dotyczących skreślenia z listy członków lub wykluczenia z Towarzystwa;
- podejmowanie uchwał w sprawie zmian Statutu i rozwiązania się Towarzystwa;
- rozstrzyganie sporów pomiędzy członkami Towarzystwa wynikających z ich działalności w Towarzystwie.
- 23
- Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd Towarzystwa:
- z własnej inicjatywy;
- na wniosek Komisji Rewizyjnej;
- na wniosek co najmniej 1/3 członków zwyczajnych.
- Wniosek o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zebrania winien być złożony na piśmie Zarządowi Towarzystwa i zawierać proponowany porządek obrad.
- Zarząd Towarzystwa winien zwołać nadzwyczajne Walne Zebranie w terminie jednego miesiąca od otrzymania wniosku.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane.
- 24
- Zarząd Towarzystwa składa się z 5 - 7 członków wybieranych na Walnym Zebraniu Towarzystwa.
- Członkowie Zarządu wybierają spośród siebie Prezesa, dwóch wiceprezesów, sekretarza i skarbnika.
- 25
Do kompetencji Zarządu Towarzystwa należy:
- reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz i działanie w jego imieniu;
- kierowanie działalnością Towarzystwa w oparciu o postanowienia Statutu, uchwały i wytyczne Walnego Zebrania;
- przygotowanie rocznych planów działalności i czuwanie nad ich realizacją;
- zarządzanie majątkiem i funduszami Towarzystwa;
- podejmowanie uchwał o nabywaniu, zdobywaniu i obciążaniu majątku nieruchomego Towarzystwa;
- powoływanie, rozwiązywanie i nadzorowanie stałych oraz doraźnych organów pomocniczych Zarządu, takich jak: Komisje, zespoły i Kluby, oraz uchwalanie regulaminów ich działalności;
- występowanie z wnioskami do Walnego Zebrania o nadanie lub pozbawienie godności członka honorowego;
- przyjmowanie, skreślanie i wykluczanie członków Towarzystwa;
- uchwalanie rocznych preliminarzy budżetowych Towarzystwa.
- 26
- Posiedzenie Zarządu odbywa się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na pół roku.
- Posiedzenie Zarządu zwołuje Prezes.
- Uchwały Zarządu podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy jego członków. W przypadku równości głosów rozstrzyga głos Prezesa.
- 27
- Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego i trzech członków.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- przeprowadzanie co najmniej raz do roku kontroli całokształtu działalności ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej pod względem celowości, rzetelności i gospodarności;
- występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z kontroli i żądanie wyjaśnień;
- występowanie na Walnym Zebraniu z wnioskami dotyczącymi udzielenia absolutorium dla ustępującego Zarządu Towarzystwa.
Rozdział V
Majątek i fundusze Towarzystwa
- 28
- Na majątek Towarzystwa składają się nieruchomości i ruchomości oraz fundusze.
- Na fundusze składają się:
- składki członkowskie;
- dotacje, subwencje i darowizny;
- wpływy z działalności statutowej Towarzystwa.
- 29
- Dla ważności aktów prawnych, dotyczących praw majątkowych Towarzystwa wymagane są podpisy Prezesa lub jednego z wiceprezesów oraz sekretarza lub skarbnika (dwa podpisy).
- Dla ważności oświadczeń niemajątkowych wymaga się podpisu Prezesa jednoosobowo lub dwóch członków zarządu łącznie (dwa podpisy).
Rozdział VI
Zmiany Statutu i rozwiązanie się Towarzystwa
- 30
Uchwały dotyczące Statutu i rozwiązania Towarzystwa podejmuje Walne Zebranie Towarzystwa zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 1/2 uprawnionych do głosowania.
- 31
Jednocześnie z podjęciem uchwały o rozwiązaniu się Towarzystwa Walne Zebranie dokonuje wyboru Komisji Likwidacyjnej oraz podejmuje uchwałę o przeznaczeniu majątku Towarzystwa.